torsdag 7 juni 2012

Linberedningen

Nu är mina linredskap testade och linet berett.
Först ska det bråkas.



Och sen skäktas.



 Och sen häcklas.
Häcklingen var det enda som jag inte var helt nöjd med. Jag måste fixa en mycket finare häckla eller två.


Och här är resultatet!
Det blev inte mycket kvar i slutändan, men det blev en del blånor oxå som ska tas tillvara.
Mitt första alldeles egna lin! Från frö till öh.. ja, nu väntar bara spinningen.



Årets linland är sått, med frön från fjolårets lin. Jag väntar med spänning på att det ska gro. :-D

2 kommentarer:

Eva S sa...

Roligt läsa om ditt hantverk. Har blivit såld på det här med ull men kommer nog alltid att befinna mig på novisstadiet. Lin låter spännande men jobbigt.

mc-chick sa...

Jag gillar både ull o lin. Men på olika sätt. Lin är hårt på nåt sätt och ull är mjukt. :-)