tisdag 27 januari 2009

Äntligen


Mina januarisockor är äntligen klara! Mönstret var Plaited Points, och tyvärr ett av de sämre mönstrer jag stickat. Många fel i mönstret, lite tråkigt.
Sedan blev dom BAUTASTORA, hm vem med så stora fötter vill ha ett par knallröda sockor?
Nåväl, några bra saker oxå. Jag lärde mig sticka ifrån tån och uppåt. Och jag lärde mig sticka "short rows" vid hälen. Heter det "förkortade varv" på svenska? Och det känns bra, för förra årets marssocka tror jag det var, som oxå hade short rows häl, och då fick jag stora hål. Så jag har lärt mig nåt nytt!
Men det känns skönt att dom är färdiga iaf.
Februarimönstret har kommit oxå, och det är Hearts for you. Jättesöta! Men jag ska inte börja på dom direkt, måste hämta andan efter januarisockorna.
Nu ska jag njutningssticka på tröjan i Rowan kid classic (underbart garn! Jag har redan valt ut en annan kofta jag ska sticka i det garnet sen...)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Synd på storleken för fägen var jättefin. Passar kanske till jultomten nästa år ;-)

Anonym sa...

Snyggt mönster och fin färg. Jag gav ju upp min stickning av dessa sockor så det är kul att se de som lyckats göra dem klara. Trist att de blev så stora men det är ju flera som klagat på just det förutom krångel i mönstret då.

mc-chick sa...

mammapuh- Så klart att Tomten ska få dom! Då blir han nog glad. :-)

garnlivet- jag är glad att jag gjorde dom färdiga iaf, och lärde mig flera nya saker på köpet. :-)

Anonym sa...

Åh, jättefina! Jag fick aldrig flätorna att se bra ut (fattade inte det där med att plocka upp maskorna), så jag stickade aldrig dessa.

Detta sätt att börja från tån var nytt för mig och det är inte på detta sätt man vanligen börjar från tån. Men detär ju alltid kul att testa något nytt.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jättefina. Lite synd att de blev lite stora, men om det är kallt på golvet kan det ju vara lite mysigt att gå och loda i ett par lite för stora.

mc-chick sa...

Ulricha- Aha, då finns det fler sätt att sticka från tån för mig att lära. :-) Det är så underbart med stickning, att det hela tiden finns nya saker att lära sig!

Helena- ja, jag har ju kallt på golvet, men dom är så stora att jag kan använda dom som sovsäck. ja nästan iaf. :-)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Hehe! uj då. ;)

Anonym sa...

Oj, vad synd med storleken, när du haft så mycket jobb med dom! Färgen är härlig och det finns säkert nån storfotad i din närhet som du kan glädja.

mc-chick sa...

nja, jag har inte hittat nån än som vill ha dom, så dom får ligga till sig i en låda så länge. :-)